Hoe is het nu met… OneDayOnly?

In deze editie spreken we met Maurits Vermeulen, medeoprichter van het zeer succesvolle e-commerce platform OneDayOnly.co.za. Samen met zijn compagnon Christian Oberhofer startten zij 10 jaar geleden zonder externe financiering naast hun fulltime baan een ‘product deals’ webshop. Het bedrijf is gevestigd in Kaapstad en realiseert inmiddels ruim 30 miljoen euro omzet.

Kun je in het kort iets vertellen over OneDayOnly en het ontstaan ervan?

10 jaar geleden begonnen Chris en ik voor het eerst ideeën uit te wisselen over het concept dat later OneDayOnly werd. Onze inspiratie kwam van vergelijkbare ondernemingen in Amerika en Europa. Op dat moment had ik een goede baan bij KPMG, maar het ondernemen begon te kriebelen, dus besloten we de website te ontwikkelen naast onze baan. Zonder externe financiering of partners, begonnen wij als het ware vanaf ‘de zolderkamer’ met het opbouwen van ons bedrijfje. In het begin hadden we 1 aanbieding per dag op de website. Al snel besloten wij personeel aan te nemen om ons te ondersteunen met de processen en het beheer van de website. Daarmee konden wij ook het aantal aanbiedingen per dag opschroeven. Het was keihard werken, dag én nacht. Zo’n 4 jaar later waren we gegroeid naar een 12-koppig team, 5 deals per dag en een omzet van ongeveer 3 miljoen euro.

Dit succes bleef niet onopgemerkt. Jullie zijn destijds benaderd door partijen die OneDayOnly wilden overnemen.

Dat klopt. We hebben sinds 2014 diverse gesprekken gevoerd over een eventuele overname. Dat klonk natuurlijk erg interessant, maar we waren daar nog niet klaar voor. We wilden eerst nog verder groeien en daarnaast wisten we ook niet goed wat onze onderhandelingspositie was. Hieruit ontstond direct de behoefte om onze ambitie en visie te herijken en meer inzicht te krijgen in onze groeipotentie. Welke mogelijkheden zijn er, waarmee creëren we de meeste waarde en hoe gaan we de strategie bepalen? Om antwoord op deze vragen te krijgen, hebben wij hulp ingeschakeld om ons hierbij te ondersteunen.

Blog Strategie webshop OneDayOnly | SunriseCompany

"Door een scherpe visie op de ontwikkelingen binnen onze markt en financiële prognoses die pasten bij onze groeiopties, kregen we een helder beeld van onze mogelijkheden."

Hoe hebben jullie dat aangepakt?

We hebben verschillende opties verkend. Destijds zaten wij middenin de transitie van 5 naar 30 aanbiedingen per dag. Uit het uitgebreide onderzoek van SunriseCompany kwam naar voren dat we daarmee op de juiste weg waren. Het advies was om het hier niet bij te laten, maar deze diversficatie door te zetten met als doel verschillende niches te kunnen bedienen. We zouden naar schatting kunnen groeien tot meer dan 100 aanbiedingen per dag in 2018. Op deze manier konden wij de ARPU (Average Revenue Per User) laten stijgen en de Active Customer Base vergroten dankzij een verbreding in het aanbod. Inherent hieraan was het investeren in ons team - voornamelijk in Sales en Marketing. Dit was nodig voor het succesvol volbrengen van onze plannen.

Blog Strategie webshop OneDayOnly | SunriseCompany
Wat was jullie ambitie vanaf dat punt?

Het ontwikkelen van een nieuwe visie op de toekomstige markt en het definiëren van onze groeiopties, bood ons verhelderende inzichten in de groeipotentie van ons bedrijf. De financiële prognoses maakten het plan heel concreet, waardoor we heel gericht discussies konden voeren over de haalbaarheid ervan. De ambitie die wij vanaf dat moment geformuleerd hebben was om door te groeien naar een omzet van 15 miljoen. Om dit te bereiken zijn wij meer gaan investeren in marketing, een groter assortiment en onze organisatie. De e-commerce markt in Zuid-Afrika was op dit punt in ontwikkeling en dat gaf ons de kans mee te groeien met de stijgende online consumentenuitgaven.

En hebben jullie deze ambitie waargemaakt?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik 5 jaar geleden niet volledig overtuigd was dat we qua omzet 5 keer zo groot konden worden. Maar het geloof en de enthousiasme was er zeker en mede dankzij deze eye-opener en de concrete ‘next steps’ is OneDayOnly gigantisch gegroeid. De webshop biedt nu elke dag 150 productdeals aan en we hebben inmiddels 200 medewerkers in dienst. Ik denk dat we nu ook tot de top 10 e-commerce websites van Zuid-Afrika behoren. Met een omzet van ruim 30 miljoen euro vandaag de dag, hebben wij onze ambitie verreweg overtroffen!

Hoe kijk je naar de toekomst?

We zitten middenin een redesign van de webshop. Ons bedrijf is zo exponentieel gegroeid, dat een verbeterslag in de systemen nu hard nodig is. Verder blijft de focus liggen op het optimaliseren van de processen en de groeiende verkoopaantallen, waarin we de continuïteit van de productkwaliteit waarborgen. Uiteindelijk streven we ernaar om van OneDayOnly de beste dagelijkse dealsite in het land te maken!

Blog Strategie webshop OneDayOnly | SunriseCompany

OneDayOnly is één van de ondernemingen waar SunriseCompany met plezier voor heeft gewerkt. Heeft u ook behoefte aan meer inzicht in groeikansen of staat u voor een andere strategische uitdaging?

 Bel ons op 020 215 70 32 of neem contact op.