Deze keer spreken we met Pieter Kruik van BAM FM over de opkomst van big data en de ontwikkeling van Smart FM concepten.
Kun je iets vertellen over jouw rol bij BAM FM?
Als uitkomst van diverse strategische sessies, ben ik in 2017 gevraagd om het Expertisecentrum voor BAM FM op te richten. Het expertisecentrum heeft diverse functies als de inzet van FM expertise van onze specialisten, zorgdragen voor kennisdeling binnen de organisatie en een andere belangrijke activiteit is innovatie. Aangezien de opkomst van ‘big data’ en ‘Internet of Things’ ontwikkelingen zijn die invloed hebben op onze business, wilden we daar ook mee aan de slag. Een van de innovatieprojecten waar wij ons nu op richten betreft dan ook de ontwikkeling van Smart FM serviceconcepten.
Hoe kom je van ‘iets doen met big data’ tot concrete serviceproposities ?
Ja, dat is een stap die nog niet zomaar gemaakt is. Net als elke organisatie, wisten we dat ook wij de hele beweging rondom Big Data niet links konden laten liggen. Binnen BAM FM zijn we weliswaar ijzersterk in facility management en technisch beheer, maar alle opkomende technologieen rondom IoT waren voor ons minder bekend. We zijn begonnen met het verzamelen van ideeen over welke soorten dienstverlening we slimmer konden maken. De ideeen waar we het meest in geloofden hebben we getest in een pilot, waar we steeds veel van leerden. Die lessen nemen we mee in de vervolgstappen, zodat we steeds beter worden. Tegelijkertijd hebben we in een business case het commercieel potentieel uiteengezet, onderzoeken we de toepasbaarheid van verschillende hard- en software en de benodigde competenties om het spel te kunnen spelen.
"Door inzet van IoT technologie kunnen wij het onderhoud efficienter uitvoeren, zodat wij de primaire processen van de klant zo min mogelijk verstoren in geval van onderhoud"
Dat is dus een behoorlijke klus!
Dat klopt wel. Naast de technologische complexiteit, is het ook ene hele uitdaging om een team te vormen waarin alle bnodigde competentnies zijn vertegenwoordigd. Uiteraard hebben onze eigen collega's zeer uitgebreide FM expertise, dust dat zit wel goed. Voor deze nieuwe vorm van dienstverlening zijn echter ook disciplines nodig die wij nog verder aan het opbouwen zijn. Om toch alle werkzaamheden in te vullen zetten we continue diverse samenwerkingsvormen in. Zo werken we samen met startups, hebben we een overname overwogen en momenteel binnen de BAM organisatie een team van enthousisaste collega's kunnen vormen. Aangezien onze organisatie hard groeit, zijn we overigens altijd geinteresseerd om in contact te komen met mensen die denken een bijdrage te kunnen leveren aan Smart FM.
En zijn de plannen inmiddels daadwerkelijk van papier gekomen?
Jazeker! Inmiddels hebben we het pand van 1 van onze klanten ‘slim’ ingericht. We hebben nu inzicht in de bezetting van het pand, waardoor we het onderhoud op een handige manier kunnen plannen, en de opdrachtgever inzicht geven in gebruik van vergadercentra versus reserveringen. Ook kunnen we emperatuur, luchtvochtigheid en CO2 meten binnen het pand, zodat we het comfort voor de gebruiker kunnen optimaliseren. We kunnen zelfs op basis van data bepalen of het nodig zal zijn om gladheid rondom het pand te bestrijden, waarbij automatisch een werkorder wordt ingepland om zout te strooien. We merken dat veel klanten geïnteresseerd zijn in deze dienstverlening, dus we zijn nu druk bezig om op te schalen en de dienstverlening uit te rollen. Daarnaast werken we aan datagestuurde legionellapreventie en andere vormen van pro-actieve dienstverlening. Mede dankzij de begeleiding van SunriseCompany gedurende deze reis zijn we dus goed op weg om ons werk elke dag een beetje beter…en slimmer te doen bij BAM FM!